زمانی که به طراحی روشنایی فکر می کنید شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد نورپردازی ساختمان های خاص تجاری و اداری باشد، اما در حقیقت طراحی روشنایی و نورپردازی بسیار فراتر از تصور شما می باشد و می توانیم آن را نه تنها در ساختمان های معروف بلکه در تمامی فضاهایی که اطراف ما را احاطه کرده اند ببینیم .
طراحی روشنایی و نورپردازی
ارائه این خدمات اصلی ترین فعالیت شرکت سانوتک می باشد و در بخش مهندسی روشنایی، ما با تکیه بر دانش فنی تیم طراحی خود و نیز همکاری با شرکت های تراز اول داخلی و خارجی، در حال ارائه مشاوره و طراحی در این زمینه، منطبق با استانداردهای روز بین المللی و داخلی جهت پروژه های ساختمانی و شهری می باشیم. در ابتدا می بایست به این نکته توجه کافی داشت که مبحث طراحی روشنایی و مقوله نورپردازی دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند که یک طراح می بایست در زمان ارائه پیشنهاد خود به این موضوع توجه بسزایی نماید.
تفاوت طراحی روشنایی و نورپردازی
از مهمترین تفاوت های طراحی روشنایی و نورپردازی می توان به اولویت استاندارهای روشنایی جهت دستیابی به حداقل میزان شدت نور در یک فضا اشاره کرد. در طراحی روشنایی هدف اصلی تامین میزان روشنایی مورد نیاز برای یک فضا می باشد در حالی که در مقوله نورپردازی هدف اصلی نمود هرچه بهتر و هویت بخشی به یک المان، سازه هنری و یا یک فضای شهری می باشد.
ویژگی طراح روشنایی
طراح روشنایی یک پروژه ساختمانی و یا یک فضای شهری، نیازمند به دانش فنی کافی در خصوص استاندارهای روشنایی در کنار آشنایی به نور و تاثیر آن در فضاها و روی المان های مختلف می باشد. همچنین آشنایی به فرم و جزئیات فنی المان های روشنایی و تهیه پلان های نیرو رسانی و تغذیه صحیح منابع نوری از دیگر ویژگیهای یک طراح روشنایی می باشد.
طرح روشنایی
در ارائه پیشنهاد طرح یک فضا همانطور که در قبل اشاره شد، طراح می بایست علاوه بر داشتن اطلاعات فنی مناسب، دانش کافی در خصوص نحوه انتخاب و چیدمان منابع نوری را جهت ایجاد هماهنگی با معماری فضا داشته باشد. طرح روشنایی مناسب یک فضا متشکل از شناخت و درک کامل و کافی نور، المان های روشنایی و محیط پیرامونی می باشد. همچنین مقدار روشنایی هر محیط در زمان طراحی می بایست حداقل شدت نور پیشنهادی در استانداردهای مربوطه در هر فضا را تامین نماید.
در طراحی روشنایی واحد لوکس واحد استاندارد “شدت روشنایی” می باشد که معادل است با یک لومن شار نوری در یک متر مربع از سطح کار. بطور حسی یک لوکس، شدت روشنایی حاصل از یک شمع در فاصله یک متری است. حداقل روشنایی پیشنهادی برخی از فضاهایی بیان شده در مبحث 13 ساختمانی ایران که طراح در زمان طراحی می بایست آن را رعایت کند در ادامه بیان شده است.
نوع فضا | شدت روشنایی متوسط (لوکس) | دمای رنگ پیشنهادی (کلوین) |
محیطهای عبور و مرور و فضاهای داخل ساختمانهای اداری |
||
فضاهای تردد | ||
راهروها و فضاهای گردشی | 100 | |
راه پله ، پله برقی | 150 | |
محوطه تخلیه و بارگیری | 150 | |
فضای استراحت ، سرویس های بهداشتی و کمکهای اولیه |
||
سالن غذاخوری | 200 | 4000 |
اتاق استراحت | 100 | 6500 |
سالن تمرینات بدنی | 300 | 6500 |
رختکن ، دستشویی ، حمام و توالت | 100 | 6500 |
اتاقهای آزمایش های پزشکی | 500 | 4000 |
اتاقهای کنترل |
||
اتاق کنترل کارخانه ، اتاق تابلو | 200 | 4000 |
تلفنخانه، دبیرخانه | 500 | 4000 |
انبارهای عمومی |
||
انبار (درصورت حضور دایمی 200 لوکس) | 100 | 6500 |
بسته بندی | 300 | 4000 |
انبار قفسه بندی شده |
||
کانالهی حمل اتوماتیک (بدون حضور انسان) | 20 | 6500 |
کانالهای حمل کالا با حضور انسان | 200 | 4000 |
صنایع کشاورزی |
||
بارگیری و فرآوری محصولات | 200 | 4000 |
محل نگهداری حیوانات | 50 | 6500 |
آماده سازی غذا، لبنیات، شستشوی دستگاها | 200 | 4000 |
پخت نان و شیرینی |
||
آماده سازی و پخت | 300 | 4000 |
آماده سازی نهایی ، تزیین | 500 | 4000 |
صنایع سیمان ، تولید بلوک های سیمانی |
||
فضای خشک کردن | 50 | |
آماده سازی مواد اولیه ، عملیات روی کوره پخت و میکسر | 200 | |
کارهای ماشینی عمومی | 300 | 4000 |
قالب ریزی و شکل دهی | 300 | 4000 |
صنایع سرامیک ، کاشی و شیشه |
||
فضای خشک کردن | 50 | |
آماده سازی مواد اولیه و کارهای ماشینی عمومی | 300 | |
فضای مربوط به خم ، شکل دهی قسمت های ساده ، ساخت حباب ، مقاوم سازی | 30 | 4000 |
پودر کردن ، حک ، رنگ کاری شیشه ، شکل دهی اجزای دقیق ، ساخت ابزار آلات شیشه ای | 750 | 4000 |
ساخت کریستال ، حک روی شیشه ، کارهای متوسط | 750 | |
کارهای دقیق نظیر ظریف کاری های تزیینی، نقاشی دستی | 1000 | 4000 |
ساخت سنگهای مصنوعی ظریف و دقیق | 1500 | 4000 |
صنایع شیمیایی و پلاستیک |
||
فضاهایی که تجهیزات آنها نیاز کمی به حضور انسان دارد | 100 | |
فضاهایی که تجهیزات آنها از راه دور کنترل می شود | 50 | |
فضاهایی که تجهیزات انها نیاز به حضور دایمی انسان دارد | 200 | 4000 |
اتاقهای ابزار دقیق، آزمایشگاه | 500 | 4000 |
تولید دارو | 500 | 4000 |
تولید تایر | 500 | 4000 |
تشخیص رنگ | 1000 | 4000 به بالا |
بر ش، تکمیل، بازرسی | 750 | |
صنایع الکتریسیته |
||
ساخت سیم و کابل | 300 | 4000 |
سیم پیچی | 4000 | |
پیچیهای بزرگ | 300 | |
سیم پیچیهای متوسط | 500 | |
سیم پیچیهای کوچک | 750 | |
عایق کاری | 300 | |
گالوانیزاسیون | 300 | |
سالنهای مونتاژ | 4000 | |
تجهیزات بزرگ نظیر ترانسفوماتورهای بزرگ | 300 | |
تجهیزات متوسط (نظیر تابلوهای برق) | 500 | |
تجهیزات کوجک (نظیر تلفن) | 75 | |
تجهیزات ریز (نظیر ابزار اندازه گیری) | 1000 | |
صنایع غذایی لوکس |
||
فضاهای کاری و نواحی موجود در کارخانه تولید ماءالشعیر، فضاهای شستشو ، پر کردن ، تمیز کردتف غربالگری ، پوست کندن ، فضای پخت در کارخانه های تولید مربا و شکلات ، خشک کردن و تخمیر تنباکوی خام | 200 | |
مرتب سازی و شستشوی محصول، بسته بندی | 300 | 4000 |
برش و مرتب سازی سبزیجات | 300 | 4000 |
بازرسی شیشه و بطری ، کنترل محصول | 500 | 4000 |
آزمایشگاه | 500 | 4000 |
تشخیص رنگ | 1000 | 4000 به بالا |
برش، تکمیل ، بازرسی | 750 | |
تولید تایر | 500 | 4000 |
ساخت جواهرآلات |
||
کار با سنگهای قیمتی | 1500 | 4000 به بالا |
ساخت جواهرآلات | 1000 | |
ساخت و تعمیر ساعت | 1500 | |
خشکشویی |
||
دریافت کالا، طبقه بندی و جداسازی | 300 | |
شستشو و خشک کردن | 300 | |
اطو کردن | 300 | |
بازرسی و رفو | 750 | |
صنایع چرم |
||
کار با مایعات | 200 | |
جداسازی | 300 | |
دوختن، واکس زدن ، شکل دهی و برش ، سوراخ کاری | 500 | |
خشک کردن چرم | 500 | |
کنترل کیفی | 1000 | 4000 |
تشخیص رنگ | 1000 | |
ساخت کفش | 500 | |
ساخت دستکش | 500 | |
نیروگاهها |
||
واحد تامین سوخت | 50 | |
محوطه بویلر | 100 | |
اتاق ماشین آلات | 200 | |
اتاقهای جانبی (پمپ ، کندانسور و …) اتاق تابلو | 200 | |
اتاق کنترل | 500 | 4000 |
محوطه تابلوهای بیرونی | 20 | |
صنایع چاپ |
||
برش چاپ ، حک روی سنگ | 500 | |
تشخیص رنگ | 1500 | |
حک کردن روی فلز و مس | 2000 | |
صنایع نساجی و تولید پارچه |
||
شستشو و اطوکاری | 300 | 4000 |
ریسندگی | 500 | 4000 |
بافندگی ، تهیه پارچه | 500 | 4000 |
دوخت | 750 | 4000 |
طراحی، ترسیم اشکال | 750 | 4000 |
تکمیل | 500 | 4000 |
اتاق خشک شدن | 100 | |
چاپ اتوماتیک روی پارچه | 500 | 4000 |
تشخیص رنگ، کنترل محصول | 1000 | 4000 به بالا |
صنایع خودرو |
||
مونتاژ دستی | 500 | 4000 |
اتاق رنگ | 750 | 4000 |
اتاق بازرسی رنگ | 1000 | 4000 به بالا |
تولید روکش و تزیینات داخلی | 1000 | |
بازرسی نهایی | 750 | |
دفاتر اداری |
||
اتاق کپی ، محوطه های عمومی | 300 | 4000 |
اتاق تایپ ، مطالعه ، پردازش داده | 500 | 4000 |
ترسیم فنی (دستی) | 750 | 4000 |
اتاق ترسیم با کامپیوتر | 500 | 4000 |
اتاقهای کنفرانس و اتاق ملاقات | 500 | 4000 |
پذیرش و اطلاعات | 300 | 4000 |
بایگانی | 200 | 4000 |
فضاهای کلی |
||
سالن ورودی | 200 | |
رختکن | 200 | |
محل فروش بلیط | 300 | 4000 |
آماده سازی غذا ، لبنیات ، شستشوی دستگاها | 200 | 4000 |
رستوران و هتل |
||
میز پذیرش ، صندوق | 300 | |
آشپزخانه | 500 | |
رستوران ، اتاق صرف غذا | 200 | |
رستوران سلف سرویس | 200 | |
بوفه | 300 | |
اتاق کنفرانس | 300 | |
راهروها | 100 | |
تئاتر، سالن کنسرت ، سینما |
||
اتاق تمرین ، اتاق لباس پوشیدن | 300 | |
نمایشگاههای تجاری |
||
روشنایی عمومی سالن نمایشگاه | 300 | |
موزه |
||
موزه های غیر حساس به نور | 300 | |
کتابخانه |
||
قفسه های کتاب | 200 | 4000 |
سالن مطالعه | 500 | 4000 |
میز تحویل و دریافت کتاب | 500 | 4000 |
مهدکودک، مدارس ورزشی |
||
سالن بازی | 200 | |
مهد کودک | 200 | |
اتاق کاردستی | 300 | 4000 |
ساختمانهای اموزشی |
||
کلاس درس در مدارس ابتدایی و راهنمایی | 300 | 4000 |
کلاس درس دبیرستان | 500 | 4000 |
سالن سمینار | 500 | 4000 |
روی تخته سیاه | 500 | |
میز نمایش | 500 | |
اتاق کار هنری | 750 | |
کارگاه و آزمایشگاه | 500 | |
اتاق تمرین موسیقی | 300 | |
اتاق تمرین کامپیوتر | 500 | 4000 |
آزمایشگاه زبان | 300 | |
سالن ورودی | 200 | 6500 |
راهروها | 100 | 6500 |
راه پله | 150 | 6500 |
اتاق اساتید | 300 | 4000 |
اتاقهای عمومی (کلیه مقادیر روشنایی در کف) |
||
اتاق انتظار | 200 | 4000 |
راهروها : در طول روز | 200 | 6500 |
راهروها : در طول شب | 50 | 6500 |
اتاق کارکنان |
||
اتاق کار کارکنان | 500 | 4000 |
اتاق عمومی کارکنان | 300 | |
اتاق بیماران ، اتاق بعد از زایمان (از درخشندگی زیاد در محدوده دید بیمار اجتناب شود) |
||
روشنایی عمومی ( در سطح کف) | 100 | 3000 |
روشنایی مطالعه | 300 | 4000 |
آزمایشهای ساده | 300 | 4000 |
آزمایشها و معاینات دقیق (توسط منبع نور قابل حمل) | 1000 | |
روشنایی در طول شب | 5 | |
حمام و سرویس های بهداشتی | 200 | |
اتاق معاینه و آزمایش |
||
روشنایی عمومی | 500 | 4000 |
آزمایش و معاینه دقیق | 1000 | |
معاینه چشم |
||
روشنایی عمومی | 300 | 4000 |
معاینه چشم از بیرون (توسط چراغ های قابل حمل) | 1000 | |
تستهای خواندن و تشخیص رنگ | 500 | |
معاینه گوش |
||
روشنایی عمومی | 300 | 4000 |
معاینه گوش (توسط چراغ های قابل حمل) | 1000 | |
اتاقهای معاینه و درمان عمومی |
||
دیالیز | 300 | 4000 |
اندوسکوپی | 300 | |
ماساژ و رادیوتراپی | 300 | 4000 |
بخش مراقبتهای ویژه |
||
روشنایی عمومی ( در سطح کف) | 100 | 3000 |
معاینات ساده (در سطح تخت بیمار) | 300 | |
معاینات دقیق (در سطح تخت بیمار) | 1000 | |
مراقبت در شب | 20 | 3000 |
فرودگاه |
||
سالن ورود و خروج مسافر، سالن دریافت بار | 200 | 4000 |
راهروها، آسانسور و پله برقی | 200 | 6500 |
میز اطلاعات ، میز دریافت کارت پرواز | 500 | 4000 |
گمرک و کنترل گذرنامه | 500 | 4000 |
سالن انتظار | 200 | 6500 |
اتاق نگهداری جامه دان | 200 | 6500 |
سالن بازرسی | 300 | 4000 |
محل توقف هواپیما | 20 | |
بدون خیرگی برای خلبان و برج مراقبت | ||
ضریب یکنواختی بیشتر از 0/25 | ||
برج مراقبت | 500 | |
شدت روشنایی باید قابل تنظیم باشد | ||
خیرگی ناشی از نور روز باید حذف شود | ||
از انعکاس روی پنجره ها به ویژه در شب اجتناب شود | ||
محوطه تست موتور | 500 | |
راه آهن و مترو |
||
سکوی سوار شدن مسافر(زیر زمین) | 100 | 6500 |
سالن عمومی و ورودی | 200 | 6500 |
میز فروش بلیط و دفاتر اداری | 300 | 4000 |
اتاق انتظار | 200 | 6500 |
تاسیسات بنادر | 10 | |
اسکله ، سکوی تخلیه بار کشتی | 5 | |
انبار | 5 | |
کارگاههای ساختمانی | 30 | |
پمپ بنزین | 200 | |
مجموعه های پتروشیمی بزرگ | 20 | |
مسیرهای اطراف ساختمان | 20 |
طراحی نورپردازی
نورپردازی مناسب یک ساختمان یا یک فضای شهری می تواند علاوه بر زیبای بخشیدن و جلب توجه ناظران، کمک شایانی به درک بصری هرچه بیشتر از محیط پیرامونی نماید. نورپردازی یکی از پارامترهای مهم در جهت نمود هر چه بهتر سازه ها ساختمانی، محیط و المان های شهری است و می تواند پیام رسان تفکر نهفته خالق هر اثر باشد. جهت دستیابی به یک نورپردازی موفق، علاوه بر داشتن خلاقیت و ذوق هنری در ارائه طرح های جسورانه و منحصر به فرد، شناخت انواع منابع نوری، دانش فنی جهت به کارگیری صحیح المان های نورپردازی و شناخت کافی از محیط پیرامون دارای اهمیت بسزایی می باشند.
انواع نورپردازی
نورپردازی مستقیم
- نور به صورت مستقیم از چراغ به سطح کار می تابد.
- کم کردن خیرگی دراین حالت مهم است.
- سقف ممکن است کمی تاریک به نظر برسد.
- طرح محیط کار نباید اجازه ایجاد هرگونه سایه ای را بدهد.
- بهره وری انرژی بالا برای محیط های کار
نورپردازی غیر مستقیم
- نور به دیوار و سقف می تابد، ولی برای محیط کار به صورت غیر مستقیم است.
- اثرات نور به صورت یکنواخت به علت عدم وجود سایه پخش می شود.
- ارتفاع اتاق بیشتر به نظر می آید.
- نور بدون خیرگی
- انواع چیدمان اتاق کار ممکن است.
- بهره وری انرژی پایین به نسبت سایر روش ها
نورپردازی ترکیبی
- ترکیبی از نورپردازی مستقیم بر روی سطح کار وغیر مستقیم بر دیوار وسقف
- زیبایی محیط کار
- یکی از پرطرفدارترین روش ها
- درجه کنتراست نور خوب
- انواع چیدمان اتاق درحالتی که سهم نورپردازی غیرمستقیم بالای %60 باشد، ممکن است.
- ترکیب مناسبی از بهره وری انرژی خوب و زیبایی نورپردازی
نورپردازی ملایم
- مزایای نورپردازی ترکیبی در سقف ودیوار قابل مشاهده است.
- امکان انواع چینش های محیط کار و عدم محدودیت ناحیه دید
- عدم خیرگی، پذیرش عمومی بالا
- تداعی روشنایی طبیعی در فضا
- ترکیب مناسب بهره الکتریکی-کیفیت روشنایی
خدمات سانوتک
پیش از اقدام به طراحی سیستم های روشنایی و نورپردازی در پروژه های خود، مشاوره رایگان با مهندسین این شرکت می تواند مسیر را برای گام های بعدی شما هموار نماید. از اهداف اصلی این بخش، طراحی سیستم های روشنایی و نورپردازی به صورت تخصصی با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز است که بر اساس دانش و استاندارهای روز دنیا انجام صورت می پذیرد.
خدمات قابل ارائه
خدمات طراحی و مهندسی قابل ارائه در این بخش را می توان در دسته بندی های زیر ارائه نمود:
- طراحی روشنایی فضاهای داخلی ساختمان
- طراحی روشنایی فضاهای خارجی ساختمان
- طراحی روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری
- طراحی نورپردازی نمای ساختمان
- ارائه خدمات مشاوره و مهندسی خرید محصولات روشنایی
خدمات نظارت عالیه بر اجرای سیستم های روشنایی و نورپردازی
عوامل تاثیرگذار
از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی سیستم های روشنایی و نورپردازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آشنایی با مفاهیم نور و مهندسی روشنایی
- آشنایی با مفاهیم و اصول معماری
- شناخت کافی از تجهیزات روشنایی
- آشنایی با مفاهیم بهداشت نور
- آشنایی با مسائل فنی و اجرایی در پروژه های روشنایی
پروژه ها
از پروژه هایی که این شرکت در زمینه طراحی روشنایی و نورپردازی فعالیت کرده است می توان به پروژه تیدا سنتر، پروژه ماتیا مال، پروژه روشا سنتر و پروژه اطلس مال اشاره کرد. این شرکت با توجه به اشراف کامل بر موارد بالا، امکان ارائه خدمات مورد نظر شما با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن را دارا می باشد.